Elinvoiman vapauttavaa pedagogiikkaa Savossa!
Savonlinnan seudun opetushenkilöstö teki 19.11 esimerkein näkyväksi, miten koulutyön arjessa saadaan opiskelijan 1) uskomukset omaan arvoon ja pätevyyteen vahvistumaan, 2) minäkuva rakentumaan myönteiseksi ja 3) innostus työn tekemiseen. Opettajat loivat monipuolisen kuvan, millä tavalla he tekevät oppilaan onnistumiset näkyväksi, millaisissa tilanteissa he parhaiten mahdollistavat arvostuksen tunteen syntymisen oppilaille, ja millä tavalla he saavat aikaan lämminhenkisen ja kannustavan tunneilmaston.
TOIMINNALLISUUS – sitä tarvitaan nyt lisää, koska tuotoksia synnyttävä toiminta mahdollistaa onnistumisten toteamiset ja niistä kannustavalla tavalla innostumisen! Arjen laatu syntyy, kun autamme toisiamme olemaan parhaimmillaan. Opettaja on onnistumisten etsijä ja näkyväksi tekijä. Voimaantunut oppilas on paras oman oppimisensa ja kasvunsa edistäjä.
Peruskoulun, lukion ja ammatillisten oppilaitosten opettajat kertoivat käytännön esimerkein, miten syrjäytymisherkkyyttä vähennetään, miten (koulu)työn tekeminen saadaan halutuksi asiaksi, ja miten oppilaan voimaantumisen perustaa vahvistava pedagogiikka samalla tuottaa entistä parempia Pisa-tuloksia. Oppilaitoksen todellisen laadun voisivatkin opiskelijat ja opettajat arvioida yhdellä kysymyksellä. Montako sydäntä (1-5) annat tänä aamuna tunnekokemuksellesi : ”Oli niin mukavaa lähteä kouluun, että pussasin pyörää!” Viiden sydämen oppilaitoksessa on aika monta asiaa kohdallaan. Siellä halutaan painaa hommia.
© Voimaversum Oy | Puh.050 535 9864 | juha.siitonen ( ) voimaversum.fi