Tässä linkki Sir Ken Robinsonin syvälliseen ja huumorilla höystettyyn puheeseen luovuutta tukevan koulutusjärjestelmän puolesta. Mielestäni luovuutta tukeva koulu toimii usein myös oppilaan voimaantumisen perustaa vahvistavana ja oppilaan voimavarapotentiaalin käyttöönoton mahdollistavana paikkana.
Lainaus Ken Robinsonin puheesta: Kuulin hienon tarinan äskettäin pienestä tytöstä piirrustustunnilla. Hän oli kuusivuotias ja luokan takaosassa, piirtämässä, ja tämä pieni tyttö oli tuskin koskaan kiinnostunut, mutta tällä piirrustustunnilla hän oli. Opettaja meni tytön luokse ja sanoi: ”Mitä piirrät?” Ja tyttö sanoi: ”Piirrän kuvaa Jumalasta.” Ja opettaja sanoi: ”Mutta kukaan ei tiedä miltä Jumala näyttää.” Ja tyttö sanoi: ”Kohta tietävät.”
Kun opettaja toimii onnistumisten etsijänä ja näkyväksi tekijänä, hän toimii oppimiseen innostajana, luovuuteen vapauttajana ja oppilaan voimaantumisen mahdollistajana. Voisimmeko me kaikki toimia elämänasenteella ”olen onnistumisten etsijä ja näkyväksi tekijä”? Onnistumisten näkyväksi tekeminen on tutkimuslöydöstemme mukaan yksi avain toisen ihmisen voimaantumisen perustan vahvistamiseen ja samalla ihmisessä olevien mahtavien voimavarojen ja vastuullisen luovuuden vapautumiseen.
Onnistumisen kulttuurissa koulun käyminen on ihmisoikeuksien tasoinen oikeus lapselle. Onnistumisen kulttuurin edistäminen on meidän kaikkien velvollisuus ja etuoikeus.
© Voimaversum Oy | Puh.050 535 9864 | juha.siitonen ( ) voimaversum.fi